Running Man 354 updated // Giveaway by Nia Emkay Dah Tamat !!! // Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin

Monday, July 10

DARI HATI: Kahwin

Assalamualaikum semua :)

Sejak nia dah bekerja ni, ramai yang bertanya bila lagi nia nak mendirikan rumah tangga. Tambahan pula along baru sahaja mengikat tali pertunangan dengan bakal suami dia baru – baru ni, lagi – lagilah orang bertanya.

Di sini, nia akan masukkan beberapa soalan paling popular (ecececeh!) berkaitan perkahwinan yang pernah dilontarkan kepada nia.

1 – Bila nak kahwin?

Bila nia dah betul – betul bersedia untuk kahwin, nia akan kahwin. Kahwin ni bukannya semata – mata untuk menghalalkan hubungan antara seorang lelaki dengan seorang perempuan semata. Bukan juga untuk mendapatkan zuriat dan meneruskan keturunan sahaja. Tetapi perkahwinan ini lebih daripada itu semua.

Kena belajar toleransi, kena tahu sabar, kena faham erti susah senang bersama, kena terima hakikat kita akan berpisah dengan pasangan, kena tanam sifat tabah menghadapi dugaan, kena saling bantu – membantu dan paling penting kena sentiasa menjaga hati pasangan.

So yes, whenever I’m ready to get married, I will get married.

2 – Tak nak kahwin ke?

Eh, mestilah nak. Lagipun berkahwin itu merupakan salah satu daripada sunnah Rasulullah saw. Apatah lagi bila nia dengar abah ceritakan pengalaman menjaga anak seorang demi seorang terasa seronok pulak.

Nia nak jugak merasai pengalaman kena ikat perut dan tahan nafsu daripada membeli barang – barang untuk memenuhi kehendak sebab keperluan anak – anak mesti didahulukan. Nia juga nak melalui sendiri fasa jatuh bangun sepasang suami isteri daripada kemelut kewangan, persengketaan akibat salah faham ataupun orang ketiga dan sebagainya.

Paling utama, nia nak berjalan di atas konsep susah senang tetap bersama dan merasai sendiri macam mana yang diertikan dengan susah senang tetap bersama tu.

3 – Calon dah ada?

Buat masa ni, belum ada lagi. Lagipun nia sendiri tidak mencari sebab belum betul – betul bersedia untuk melangkahkan kaki ke alam perkahwinan lagi. Lagipun tak elok bagi harapan palsu kat orang lain sedangkan kita sendiri belum bersedia dan belum ada kemampuan untuk berumah tangga. Daripada memberi harapan palsu, eloklah suruh dia cari orang lain yang betul – betul nak berumah tangga.

4 – Majlis nikah dan resepsi yang diinginkan.

Tak nak paluan kompang.
Tak nak pelamin.
Tak nak bunga manggar.
Tak nak bridemaids ataupun flower girl.
Tak nak muzik dangdut, dondang sayang apa bagai yang kuat – kuat dan membingitkan telinga. Cukup sekadar lagu – lagu nasyid ataupun instrumental sahaja.

Sekiranya boleh, pasangan pengantin yang berjemur tengah panas untuk menyambut tetamu dan bukannya ibu bapa ataupun saudara mara pengantin.

Untuk ambil gambar, cukuplah photo booth dan props semata – mata.

5 – Ciri – ciri bakal suami.

Cukuplah sekadar dia menghormati kedua orang tua, menyayangi yang lebih muda dan mampu untuk membimbing nia ke jalan yang lurus.

Hal yang lain tu bagi nia tak penting sangat.


Jadi, ada yang nak masuk meminang nia tak? HAHA.

Tinggal kenangan, arwah ibu dan abah main sorok - sorok

Tinggal kenangan, gambar terakhir arwah ibu dan abah

No comments:

Post a Comment

satu komen daripada anda membuatkan saya senyum lebar :)

© Copyright Reserved to Nia Emkay l Designed by DayangDeno